maandag 18 juni 2012

Recept aardbeienjam zonder suiker



Op de moestuin hebben we dit jaar flink wat aardbeien. Te veel om alles zo op te eten; op brood, in toetjes, in sapjes of zomaar tussendoor. Dus heb ik jam gemaakt, uiteraard zonder suiker.

Het resultaat bevalt ons goed en hierbij wil ik mijn recept met jullie delen.

Nodig:
1250 gram aardbeien (schoongemaakt en in stukjes)
0,25 liter diksap (ik koos voor de smaak ‘appel-rode vruchten’)
Citroensap (van een halve citroen of een flinke kneep uit een flesje citroensap)
6 blaadjes gelatine

Kook voldoende potjes en deksels uit in een pan kokend water, zet ze op hun kop op een droge theedoek om uit te lekken. (Je kan beter te veel dan te weinig potjes hebben klaar staan.)

Doe de aardbeien in een pan en breng deze aan de kook.
Zodra de aardbeien koken, voeg je de diksap en het citroensap toe. Dit mengsel laat je een half uur flink doorkoken. (Kijk uit voor overkoken.) Roer het vaak door.
Ongeveer vijf minuten voordat het half uur om is, week je de gelatine voor in een bak koud water. Gelatine moet namelijk vijf minuten weken.
Na deze vijf minuten knijp je ieder blaadje gelatine goed uit en dit voeg je toe aan het aardbeienmengsel. Per blaadje even roeren, voordat je het volgende blaadje toevoegt.
Dit geheel laat je nog twee minuten doorkoken.
Eventueel kan je de aardbeien stampen met een stamper, zodat de vruchtenstukjes wat kleiner worden.

Zet de schone potten op een houten plank (dit voorkomt knappen van de potten; de jam is tenslotte erg heet).
Vul de potten en draai meteen het deksel erop. Zet de potten op hun kop en laat de jam zo afkoelen.
Wanneer de jam lauwwarm is, kan je de potten weer rechtop zetten.
De volgende dag de etiketten er op en genieten maar.

Groetjes, Esther

13 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te zien dat er al zoveel (op dit moment 247) mensen naar dit recept hebben gekeken.

    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey. Ik ben ook geïnteresseerd in jam maken zonder suiker. Alleen heb ik gelezen dat suiker ook als houdbaarheidsmiddel wordt gebruikt, dus dat jam zonder suiker minder lang houdbaar is. Merk jij daar iets van? Hoelang is je jam houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, ik heb net een gezamenlijk antwoord geplaatst op de reacties. Dus kijk even hieronder. Leuk dat je gereageerd hebt.

      Verwijderen
  3. Ik lees net je stukje over jezelf. Goed voor je dat je de maatschappelijke verwachting van je afzet om zo het leven te leiden wat je wilt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het voelt zo goed om zo te leven. En het gaat steeds beter voelen.

      Verwijderen
  4. Hartstikke leuk, ga ik ook proberen ben op dit moment koolhydraatvrij dieet aan het uitproberen. Maar waar haal jij die leuke etiketten vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Elly, ik heb net een gezamenlijk antwoord geplaatst op de reactie. Dus kijk hieronder voor mijn antwoord. Leuk dat je mijn blog gevonden hebt.

      Verwijderen
  5. Helaas krijg ik geen meldingen als mensen reageren op mijn stukjes. Daarom lees ik de reacties nu pas.
    De jam blijkt, zolang het goed afgesloten blijft, lang houdbaar. Zeker een jaar. Alleen, zodra je een pot hebt geopend, bederft hij snel. Dus geopend bewaren in de koelkast en dan moet hij na twee weken wel op zijn.
    En dan is er nog een maar. De jam was echt jam na het maken. Dus dik smeerbaar voor op bijvoorbeeld brood. Door het staan in de opslag (onze schuur) werd de jam echter dunner en is het meer aardbeiensaus voor in je toetje. Ook lekker, maar geen jam.

    De etiketten heb ik gekocht bij de Aldi. Die hebben af en toe etiketten in de tip-collectie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk recept dankjewel!!
    Door de potjes in de koelkast te zetten werd bij mij de jam wel jamdikte.
    mvg ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Ik vindt het het een errug lekker recept!!!
    Heerlijk. Om te zien hoe iemand het zo doet....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kunnen de aardbeien vervangen worden door b.v. bramen of frambozen en dan ook met hetzelfde diksap?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een heel ander probleem! Ik kan niet tegen citroen of citroenzuur, is hier een alternatief voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gelatine verliest de bindkracht bij laten koken

    BeantwoordenVerwijderen