maandag 11 juni 2012

Fibromyalgie en eetpatroon - geen suiker

Vier weken geleden schreef ik al dat ik geen vlees meer eet, omdat dit voor mij goed voelt nu ik fibromyalgie heb.
Er zijn nog meer veranderingen in mijn eetpatroon.


Zelfgemaakte vlierbloesemsiroop
Suiker, maar vooral kunstmatige zoetstoffen, probeer ik te vermijden.
Op internet is allerlei informatie te vinden waarom suiker eten slecht voor je zou zijn. Mijn reden om te minderen met suiker is dat ik zelf ervaar dat ik van suiker heel even energie krijg, maar daarna juiste een enorme dip. Die ik dan weer probeer weg te eten met suiker. Wat dus niet werkt.
Mijn bloedsuikerspiegel is al snel van slag en door het eten van suiker in allerlei verschillende producten is de balans helemaal weg.
Nu ik bijna geen (geraffineerde) suiker meer eet, voel ik mij een stuk beter, energieker en is mijn energiepeil meer in balans.
Er zijn genoeg recepten die al zonder suiker zijn of die ik kan aanpassen. In plaats van suiker gebruik ik dan honing, appelstroop of rietsuiker. Ja, rietsuiker mag dus wel. Waarom die suiker beter is? Door de afkomst, door de manier van verwerken. Maar hoe dit precies zit, weet ik – nog – niet. (Wanneer iemand mij hierin kan informeren, graag.)
Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam vermijd ik helemaal. Hiermee houd je je lichaam voor de gek, omdat die denkt dat het suiker krijgt en dus insuline aanmaakt, terwijl er geen suiker is om te verwerken. Bovendien zijn deze zoetstoffen chemisch gemaakt, met – nog niet bewezen maar vaak genoemde – nadelige effecten.
Sinds kort is stevia in opkomst; een zoetstof gemaakt van een plant. Afgelopen weekend gebruikte ik het voor het eerst bij het maken van een yoghurttaart en het zoeten van zelfgeklopte slagroom. Gezien de hoge prijs van stevia zal ik meestal de andere genoemde suikervervangers gebruiken, maar bij sommige producten, zoals dit weekend, zal ik stevia gaan gebruiken.


Drie taarten zonder suiker, waaronder de genoemde yoghurttaart
Na wat uitzoeken, uitproberen en een enkele – soms flinke – dip (als er weer eens een recept niet lukt of wanneer de kinesioloog de met moeite en veel geld gekochte middelen afkeurt) kan ik zeggen dat het nu goed lukt om suikerarm te leven.

Wie weet zet ik binnenkort één van mijn favoriete recepten in mijn blog.
En er volgt nog een blog met andere aanpassingen in mijn eetgewoonten.

Groetjes, Esther

2 opmerkingen:

  1. hai Esther leuk om te lezen,
    ja waarom is dat rietsuiker gezonder is een goede vraag, is het dat wel????
    ik weet wel dat vanuit de antroposofie gekeken word, waar komt het zoete vandaan van de wortel van de stengel of van de bloem, en die zeggen dan dat het zoete van de bloem (de honing dus) het beste is... maar het preciese kan ik me niet meer herinneren.. interresant om daar eens meer van te weten, ik zelf kijk al jaren op de verpakkingen of er kunstmatige zoetstoffen in iets zitten dan neem ik absoluut niet (echt puur chemie ja... ) De stevia is echt in de mode, zag het net toevallig vandaag in de supermarkt, ik ken de plant nog van Portugal, die ruikt heel erg zoet en lekker als de zon onder gaat(als het koeler word...na een hete dag, een hele bijzondere geur) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om een reactie van jou te lezen.
    Een oud-collega heeft inmiddels via Facebook gereageerd op deze blog. Zij is kinesioloog en is geïnteresseerd in gezonde voeding. Zij schreef dat rietsuiker minder bewerkt is en daardoor meer vitamines bevat, terwijl geraffineerde witte suiker juist de nodige vitamines aan ons lichaam onttrekt.
    Nu is rietsuiker niet dé oplossing, maar met mate een goed alternatief voor geraffineerde suiker.

    BeantwoordenVerwijderen